Hos CodeBean får du lära dig grunderna inom Java programmering med artiklar och exempel skrivna på ett enkelt, begripligt språk för både nybörjare och erfarna programmerare. Vår sista del kommer vi avsluta med att du till och med kommer att få programmera ditt egna spel.
Vem vet, det här kanske är starten på ditt egna spel eller app som du kommer utveckla till något stort.
Allting finns gratis online och det är enkelt att komma igång. Eftersom Java är objektorienterat blir det enkelt att bygga kraftfulla program som är lätta att förstå. Java är plattformsoberoende vilket innebär att man kan köra Java på alla operativsystem som exempelvis Mac, Windows eller Linux.
Java är ett av de mest populära programmeringsspråken som finns och ett av de vanligaste att börja med. Det finns ett stort bibliotek med färdiga verktyg du kan använda och vad du än kodar för något kommer du alltid stöta på problem, då underlättar det att ha ett stort community av programmerare världen över där man kan hjälpa varandra och svara på frågor.
Det finns på skrivbordet på datorn, det finns i mobilens applikationer, det finns i betalkortet, och så vidare. Java finns nästan överallt och det gör också möjligheterna till vad du kan skapa nästintill oändliga. Java är till exempel ett av de språk som används när man programmerar appar till Android
Vi har delat upp denna artikelserie om hur man lär sig Java på ett enkelt och roligt sätt i sju olika kapitel. Varje kapitel går grundläggande igenom hur man kommer igång med programmering i Java. Du behöver inga förkunskaper, vi tar allting från början.
Få en grundlig introduktion som hjälper dig komma igång med programmering i Java. Vi kommer visa allt från inspiration för vad du kan göra med programmering till hur du faktiskt kommer igång och börjar koda dina första program.
Här kommer vi titta närmare på datatyper, variabler och konstanter, där vi ska se hur man kan använda variabler för att lagra data och göra en rad olika beräkningar.
Det tredje kapitlet kommer vi titta närmare på villkorssatser i Java som möjliggör att vi kan styra logiken i våra program. Vi kommer se hur vi med hjälp av if-satsen, else-satsen och else-if satsen kan styra våra program till att utföra olika delar.
I det här kapitlet kommer vi se hur de tre så kallade iterationssatserna, While-loopen, For-loopen, och Do-loopen fungerar. Loopar är väldigt användbart inom programmering när man vill återanvända en viss kodsekvens flera gånger i följd.
Metoder i Java är ett sätt att återanvända och strukturera koden. Det är ett användbart och kraftfullt verktyg eftersom metoder är helt oberoende av annan kan kod. Vi kommer även lära oss vad som menas med rekursion där en metod anropar en annan metod.
En array är en samling av element som lagras i vad som kan ses som en lista. Vi använder en array som ett sätt att lagra och strukturera data.
Det här kapitlet kommer behandla ett av de viktigaste områdena inom programmering, det som kallas för objektorienterad programmering. Klasser och objekt utgör grunden när man programmerar stora program eftersom ett program i själva verket består av flera små byggstenar (objekt) som tillsammans bygger upp stora program.
Vi ska avsluta med att tillsammans programmera ett spel. Vi använder ett spel som ett roligt exempel på hur vi kan använda oss av allt vi har lärt oss i de tidigare kapitlen.
På vår blogg kan du läsa intressanta inlägg om allt som rör programmering från oss och en rad spännande gästbloggare.
Bli medlem på CodeBean och diskutera med andra medlemmar i vårt forum. Tillsammans kan vi hjälpa varandra att lösa problem och bli bättre på programmering.