Konstanter i Java använder man för att tilldela en variabel ett konstant värde som inte kan förändras. Detta gör koden tydligare och lättare att förstå.
I Java, är en konstant en variabel som inte kan byta värde. Detta är väldigt användbart när man vill vara säker på att en variabel inte byter värde av misstag.
En konstant i Java:
Det är ofta en god ide att deklarera olika värden som konstanter. Det kommer medföra att vi med säkerhet vet att de värden vi vill ska vara konstanta inte förändras. Vi kan också använda konstanterna för att förenkla vår kod och göra den lättare att förstå, vilket vi kommer se nedan.
Vidare, på föregående sida så tänkte vi oss Variabler i Java som en låda, med ett namn, där vi sedan kan spara olika värden. På liknande sätt kan vi tänka oss konstanter i Java, fast att vi nu inte kan öppna lådan och byta ut värdena. Det går att tänka det som att nu har vi satt ett lock på lådan och sätter sedan dit ett hänglås så att det inte går att öppna och byta ut det värdet.
Observera, det går självklart att använda värdet inne i lådan, men inte byta det mot ett annat.
Nedan är några fördelar med att använda konstanter i programmering, det finns självfallet fler.
Vet du fler fördelar med att använda konstanter som vi borde ha med? Vi mottar gärna feedback! Kommentera gärna i forumet eller via kontaktformuläret så vi kan uppdatera och utveckla sidan.
Konstanter deklareras med det reserverade ordet final. Praxis för konstanter är att namnge dem med endast stora bokstäver.
final datatyp NAMN = värde;
I exemplet nedan ska vi
public class Konstanter { public static void main(String[] args) { // Skapar tre konstanter, en int för hyran och en för internet samt en double för hemförsäkringen final int RENT = 4500; final int INTERNET = 100; final double HOME_INSURANCE = 79.50; // Ange din lön int salary = 20000; // Räknar ut hur mycket pengar kvar efter räkningar betalda double moneyAfterBills = salary - (RENT + INTERNET + HOME_INSURANCE); //Skriv ut hur mycket pengar som finns kvar System.out.println("Pengar kvar efter att räkningarna är betalda: " + moneyAfterBills); } }
Vilket i detta fall ger utskriften:
Pengar kvar efter att räkningarna är betalda: 15320.5
Eftersom vi använder oss av konstanter så blir det mycket lättare att se vad som händer i beräkningen moneyAfterBills. Nu var det här ett enkelt exempel men vid större problem så underlättar tydliga konstanter mycket dels för din egen skull men även för en annan programmera att förstå vad programmet gör i olika beräkningar.
Vad tyckte du om sidan?
Lämna gärna feedback och hjälp oss göra sidan bättre
Feedback gör oss bättre!
Lämna gärna feedback om vad du tyckte om avsnittet!